söndag 9 oktober 2011

Special needs kids

Hej allihopa!
Jag hopas allt ar bra med er. Jag mar bra och stormtrivs har i Afrika. Alla ar trevliga, vadret ar underbart och stress ar ett ord som inte forekommer har.
 
Jag tankte beratta lite om det jobb som Forever Angels gor med special needs kids och en ide jag och nagra andra volontarer har for att forbattra deras liv.
 
Barn med funktionshinder och utvecklingsstorningar har generellt inte mycket till liv i Tanzania. Manga tror att det ar en demon i barnet eller att det ar mammans fel att barnet har blivit som det ar. Det leder till att manga overger dessa barn eller helt enkelt inte har mojlighet att pa ett bra satt ta hand om dessa barn.
Forever Angels tar sig an dessa barn och gor det basta de kan for att gora deras liv bra. Forever Angels har 2 anstallda for att ta hand om dessa barn. De ar ca 5 barn som jag anser ar i mest behov av extra hjalp ar. Dessa barn kan inte ga sjalva, ata sjalva och kommer i framtiden troligtvis inte kunna ta hand om sig sjalva. Tyvarr sa ligger dessa barn ner alldeles for mycket under dagarna och far darfor problem med exempelvis sina lungor. De far tyvarr ocksa alldeles for lite stimulation for att utveckla de formagor som de kanske skulle kunna utveckla med mycket hjalp.
 
Vi volontarer pratade om detta och tankte att man kanske skulle kunna hitta manniskor som vill sponsra en assistent till dess barn. En sjukskoterskas lon ar ca 50000 shilling i manaden vilket motsvarar ca 210 kr per manad.
 
Det finns mycket man kan gora och om du har mer funderingar om detta maila mig eller Amy.

Kram till er alla <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar