onsdag 12 oktober 2011

Nya barn

Hej pa er!
 
Nu har jag snart varit i Tanzania i 3,5 veckor, tiden flyger forbi nar man har kul.
Kanner mig valdigt hemma har ocksa vilket kanns bra. Ar kompis med mannen som ager "affaren" over "gatan", Sam. Sam ar valdigt trevlig och koper in vad man ber honom om. Han sa att jag var den bast mzungon (vit person) fran volontarhuset. Karlek till dig Sam. Han har ocksa en jattegullig son som heter Anderson som jag brukar kopa en klubba till lite da och da. Far ofta ocksa ett "Good morning mzungo" nar man gar till barnhemmet pa morgonen av manniskor i byn. En dag fick vi ett "Good morning white people", men det fungerar det ocksa. Alla ar otroligt trevliga!
 
Barnhemmet har under de senaste dagarna fatt in 4 nya barn och kanske ar det fler pa vag. Jag onskar inget hellre an att dessa barn ska bo hos sina biologiska foraldrar och att foraldrarna ska alska sina barn men det var intressant att se ett nytt barn komma till barnhemmet och hitta sin plats bland alla de andra barnen. Vi har fatt 2 nya barn till "tiny babies", Isaac och Neema. Pyttesma och underbart sota. Sen har vi fatt in en liten pojke, Baracka, till "big babies" och hans syster Elisabeth till "toddlers". Isaac hittades i en toalett pa sjukhuset i staden, Neema hittades av ett par i diket i ett narliggarnde omrade, Baracka och Elisabeths historia ar lite mer komplicerad.
 
Om jag har forstatt det ratt sa har Baracka 2 trillingsyskon. Dessa trillingar har for ett tag sen bott pa barnhemmet av nagon anledning men atervande sedan till sin familj, valmaende och glada. Amy har hallt kontakt med familjen och nar hon for nagon vecka sen besokte familjen beslutades det att de skulle laggas in pa sjukhus. Alla tre var i daligt skick, men baracka blev battre snabbt och fick komma till oss. Nar de tva andra blir battre tror jag de far komma till oss ocksa. Medans dessa trillingar togs till sjukhuset sa lamnades deras 3 ariga storasyster, Elisabeth, for sig sjalv i familjens hydda. Det ar tydligen vanligt att man lamnar barnen ensamma hemma, men hon madde nog inte sa bra varken psykiskt eller fysiskt sa on fick komma till oss medans hennes syskon var pa sjukhuset.
Man ser tydligt att det ar lattare for sma barn att komma till barnhemmet for det forstar inte rikigt vad som hander. Elisabeth har a andra sidan gratit fran och till sedan hon kom hit, hon har inte kunnat sova och varit allmant orolig. Idag skulla alla toddler sova middag men Elisabeth bara grat. Sa jag tog med henne ut till garden dar "big babies" lekte pa sina filtar och hon somnade i min famn. Det lat som hon grat i somnen. :(
 
En glad overrasking var dock att senare pa dagen sa kom helt plotsligt Barackas och Elisabeths pappa pa besok. Bada barnen kastade sig i sin pappas famn. De sag ut att verkligen alska och bry sig om varandra. Rycket sager dock att pappan inte tror att Elisabeth ar hans riktiga barn och att hon blir slagen och brand pa grund av det. Sa jag vet inte om karleken var riktig eller om det var karlek av skrack... Jag hoppas innerligt pa det forsta!!
 
Vill du ge ett bidrag till barnhemmet? Ga in pa www.foreverangels.org och klicka pa "How You Can Help" i vansterspalten sa hittar du all information du behover. Alla bidrag gor skillnad!
 
Kramar Och Pussar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar