onsdag 28 september 2011

Tanzania, en upplevelse

Forlat for att det ar sa daligt med uppdateringar. El och internet ar inte sa sjalvklart har i Tanzania.
 
Varje dag har ar ett aventyr, allt ar nytt och spannande. Alla volontarer ar schemalagda pa 5 pass i veckan och sa har man 2 "lediga" dagar. Idag ska jag och Diane (en annan volontar) bege oss till ett av de narliggande hotellen for en dags avkoppling vid poolen. Hur mycket jag an alskar barnen och vill tillbringa min tid har med dom sa ar det ganska pafrestande med 50 barn som kampar om din uppmarksamhet. Slutsattsen jag dragit av att vara har sa lange ar att alla barn behover uppmarksamhet fran foraldrar.
 
Igar var det en lycklig dag pa Forever Angels Baby Home. Det var namligen sa att ett av barnen blev adopterad. Yona fick tillslut sin egen mama och papa. Barnhemmet har ganska lange vetat att Yona skulle fa "komma hem" men processen ar lang och ingen viste nar adoptionen skulle ga igenom. Sa igar pa formiddagen fick Amy ett telefonsamtal, och pa eftermiddagen akte Yona hem.
Yona har varit valdigt exalterad och pratat mycket om sin nya mama och papa. Foraldrarna har ocksa besokt Yona mycket.
Men vet verkligen ett barn som forst blivit avvisad av sina biologiska foraldrar och sen vuxit upp pa ett barnhem vad det innebar att fa en mama och papa? Eller ar "du ska fa en mama och papa" bara en mening med positiv betydelse? I sama kategori som "du ska fa en glass"?
 
Nar Yona tillsammans men en av managerna, Josephine, gick runt pa barnhemmet och sa hejda till alla sag man att han var valdigt radd. Inga tarar kom till en borjan men han torkade bort de osynliga tararna han nog kande innombords. Jag har bara kannt Yona i 1,5 veckor och anda fick jag tarar i ogonen av att saga hejda och se honom sa ledsen, nar det egentligen skulle vara den lyckligaset dagen i den lilla pojkens liv. Yona grat stort nar han bars till bilen av hans nya underbara papa och vi fallde nog alla en tar nar bilen rullade ut genom grindarna. Amy sager att de forsta veckorna efter en adoption ar de tuffaste i bade foraldrarnas och barnets liv men nar barnet val inser att den har fatt 2 foraldrar som alskar den villkorslost och att sagen den sover i ar barnets egen sangen borjar ett fantastiskt liv.
Vi alskar dig Yona och kommer sakna dig massor. Va snall mot mama och papa!
 
Nar Amy fick telefonsamtalet om Yonas adoption befann vi oss pa Buganda Hospital med 4 andra barn.
Anthony och Bobby skulle undersoka sina ogon, Emmanuel skulle undersoka sina oron och maria skulle ta bort stygnen efter sin "Shunt surgery". Jag och Amy gick upp till 9e vaningen dar alla barn med vattenskalla ligger. Maria hade tur som fick hjalp sa pass fort och anda kommer hon ha bestaende skador resten av livet. Pa 9e vaningen gick vi in i rummet dar doktorerna satt och Amy borjade prata pa swahili med dom. Jag forstod inte vad som sades men jag viste att Amy bad att nagon skulle ta bort stygnen pa detta underbara lilla barn och jag sag doktorernas/sjukskoterskornas tomma blickar och ointresse av att hjalpa till. Vi blev tillsagda att satta oss ner och vanta. Amy berattade for mig att dessa lakare ser sa mycket dod att de tillslut slutar bry sig. Hon har spenderat mycket tid pa detta sjukhus och hon har sett spadbarn sluta andas och doktorer som bara tittar pa och viftar bort en om man papekar att ett barn haller pa att do och det behover hjalp. Medans vi satt i "vantrummet" passerade mammor och pappor med barn med tumorer lika stora som huvudet, pa kinden, pa halsen eller pa huvudet. Barn med ansikten forvrangda av olika sjukdommar eller olyckor. Jag sag saker under de 10 minutrarna vi vantade som man alldrig skulle se i var del av varlden.
 
Maria lider av vattenskalle vilket ar valdigt vanligt bland barn i Tanzania. Man kan se ett samband mellan barnen med sjukdommen och vart de ar fodda. Amy tror att de har att gora med kemikalier som anvands i gruvorna. Maria fick hjalp men hon ar en av de lyckliga fa.
 
Tillslut kom en doktor och hamtade oss och mitt naiva jag trodde kanske att hon skulle fa lite bedovning och fa ligga pa en sjukhussang nar stygnen skulle tas bort men jag hade fel. Jag fick satta mig i en plaststol med Maria i knat. Jag och Amy fick halla i henne och halla upp hennes troja samtidigt som doktorn (som faktiskt verkade bry sig) med hjalp av ett litet rakblad skar bort stygnen pa marias mage och huvud. Tydligen sa har stygnen och saret gatt upp manga ganger men de arr som hon nu har pa sin mage ar inte okej. Maria ska nog anda vara lycklig att hon fick nagon hjalp och Forever Angels ger henne ett bra liv.
 
En "shunt surgery" kostar ca 1500 kr. Manniskor har har inte rad med det utan tillbringar manader pa sjukhuset med sitt barn i hopp om att kunna spara ihop tillrakligt med pengar, bli sponsrad eller sa far de bo pa sjukhuset tills barnet avlider.
 
Sjukhuset betalar inte for operationen innan man vantat i 5 manader for att se om familjen kunnat spara ihop pengarna (vilket i princip alldrig hander). Efter 5 manader har barnets chanser minskat betydligt.
 
For ett tag sen lyckades Amy samla in pengar sa att hon kunde betala for 100 barns "shunt surgery". Om man vill hjalpa ett barn kan man i princip ga in pa sjukhuset, fraga en mama och hon vill ha hjalpa att betala for sitt barns operation, ga till banken och losa ut en check i mammans namn och nasta dag far barnet sin operation.
 
Jag ska hora med Amy vad man hemmifran kan gora for att hjalpa dessa barn pa sjukhuset och om ni har nagra fragor maila mig pa amanda.thuden@hotmail.com eller Amy (mailadress pa www.foreverangels.org).
 
Trots allt sorgligt som hander i detta land sa ar det ett vackert land med harliga manniskor och jag trivs mycket bra.
 
Kom ihag, alla bidrag till Forever Angels Baby Home gor skillnad for bern som behover hjalp. www.foreverangels.org
 
Alskar er alla och hoppas ni har det bra!!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar